مایکروسافت چهار استودیوی بتسدا را تعطیل کرد؛ سازندگان Hi، Fi Rush و Redfall به تاریخ پیوستند

به گزارش راوه بلاگ، حدود 4 سال از خریده شدن بتسدا به وسیله مایکروسافت می گذرد و این شرکت برای مدت زیادی است که تحت تأثیر تصمیمات مایکروسافت است. به همین علت است که ما شاهد حضور بازی های مختلف بتسدا روی اشتراک گیم پس هستیم و از طرفی روند کلی بتسدا نیز با تغییرات زیادی روبرو شده است.

مایکروسافت چهار استودیوی بتسدا را تعطیل کرد؛ سازندگان Hi، Fi Rush و Redfall به تاریخ پیوستند

حال شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته که یک تغییر اساسی در بتسدا ایجاد کند و یک تعدیل نیروی سنگین در این شرکت ایجاد کند. طبق چیزی که اعلام شده این شرکت میخواهد تا چند استودیوی بازی سازی شرکت بتسدا را ببندد. در نتیجه سازنده بازی ردفال (Redfall) و دیس آنرد (Dishonored) یعنی شرکت آرکین بسته خواهد شد. همینطور اینکه شرکت سازنده بازی های فای راش (Hi-Fi Rush) یعنی تنگو (Tango) هم بسته خواهد شد. در کنار آن شرکت سازنده بازی Mighty Doom هم به علت این تعدیل نیرو بسته خواهد شد و بتسدا سه عدد از شرکت های مهم بازی ساز خود را از دست خواهد داد.

در کنار از دست دادن این سه شرکت، بتسدا در کارمندان درون خود نیز شاهد تغییرات بود و اینطور که به نظر می رسد بعضی شغل های این شرکت نیز دچار تغییر شده اند. به طور کلی روند بسته شدن این چند شرکت یکسان بوده و طبق چیزی که گفته شده مایکروسافت به وسیله یک ایمیل کاری این خبر مهم را به مدیران شرکت ها انتقال داده است.

شرکت تنگو در سال 2010 به وسیله شینجی میکامی (Shinji Mikami) پایه گذاری شد. از آن موقع این شرکت تعدادی از برترین بازی های شرکت بتسدا مثل شیطان درون (The Evil Within) و های فای راش را طراحی نموده است. در یک توییت یکی از مدیران شرکت تنگو اعلام نمود که بازی های این شرکت همچنان در دسترس خواهند بود ولی تنگو دیگر عنوان تازهی نخواهد ساخت.

اتفاقی مشابه با تنگو برای استودیوی بازی سازی آرکین هم پیش آمده است. به این شکل که این ایمیل برای شرکت آرکین نیز فرستاده شده و قرار است توسعه بازی ردفال متوقف گردد. در نتیجه بخش آفلاینی که قرار بود به این بازی اضافه گردد به طور کامل منحل شده و قرار نیست ردفال ادامه پیدا کند. نکته مثبت اینجاست که سرورهای این بازی تا مدتی بسته نخواهد شد ولی تاریخ بسته شدن آن نیز به زودی اعلام خواهد شد.

شرکت آرکین را می توان یکی از خلاق ترین شرکت های بازی سازی دانست. این شرکت از زمانی که به وسیله آرکین آستین (Arkane Austin) پایه گذاری شد عناوین بسیار خاصی مثل دیس آنرد یا پری (Prey) را عرضه کرد که باعث شد اعتبار خاصی در دنیای گیمینگ داشته باشد. حذف شدن این شرکت از دنیای گیمینگ نه تنها برای هواداران آن بسیار ناامید کننده است بلکه برای دوست داران خلاقیت در دنیای گیمینگ هم ناراحت کننده است.

در نامه شرکت آرکین نوشته شده که از هواداران برای حمایت از این شرکت در این چند سال تشکر می کن و بازی های شرکت آرکین نیز همچنان برای دریافت و خرید در دسترس هستند. نکته اینجاست که امکان دارد شرکت آرکین چند سال آینده دوباره زنده گردد ولی قطعاً روند امروزی خود را نخواهد داشت و به طور کامل با چیزی که شاهد آن بودیم تفاوت خواهد داشت.

تغییر در اولویت ها

طبق چیزی که اعلام شده مایکروسافت در نامه خود به شرکت ها نوشته که اولویت های شرکت تغییر نموده است. در نتیجه مایکروسافت میخواهد تا بتسدا روی عناوین مهم تر تمرکز داشته باشد و بیشتر روی عناوینی که موفقیت آن ها تضمین شده است کار بکند. پس مجموعه هایی مثل الدر اسکرولز (Elder Scrolls) و فال اوت (Fallout) همچنان زنده خواهند ماند و به نوعی شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته تا بازی های خرد بتسدا را از رده خارج کند.

به علت تغییر در اولویت ها شرکت بتسدا مجبور شده تا تعدادی از کارمندان خود را از دست بدهد. از طرفی این شرکت تیم های بیشتری را به کارهای اصلی اختصاص داده و در نتیجه عناوین این شرکت با کیفیت بالاتری در دسترس هواداران قرار خواهند گرفت. مشکل اینجاست که این تمرکز روی بازی های اصلی باعث شده که تنوع بازی های بتسدا به اندازه زیادی کاهش پیدا بکند.

در همان نامه اعلام شده که بتسدا همچنان یکی از پایه های اصلی شرکت ایکس باکس است و برای مایکروسافت اهمیت بسیار زیادی دارد. نکته هم اینجاست که مایکروسافت در کوشش است تا این پایه را محکم تر نموده و در نتیجه ریسک آن را کمتر بکند. نتیجه این دیدگاه تمرکز روی عناوین است که موفقیت آن ها تضمین شده است و کاهش در خلاقیت و ریسک پذیری شرکت ایجاد می گردد.

نکته جالب واکنش یکی از مدیران شرکت آرکین است. طبق چیزی که او در توییتر خود اعلام نموده، گفته که شرکت مایکروسافت باید در این شرایط از کارمندان خود حمایت می کرد. با این حال این شرکت تصمیم گرفته تا آن ها را از کار بی کار نموده و باعث گردد فشار بیشتری به این افراد وارد گردد. بحث اصلی اینجاست که مایکروسافت به جای اینکه یک فرصت دوباره به شرکت آرکین بدهد، تصمیم گرفته تا آن را به طور کامل ببندد که اصلاً منطقی نیست.

این مدیر در توییت خود نوشته که مایکروسافت از شرکت آرکین سوء استفاده نموده است. به این شکل که در ابتدا از آن شرکت تعریف زیادی نموده تا خرید خود را منطقی جلوه دهد و حال با گذشت تنها چند سال بسیاری از استودیوهای بتسدا را بسته است. در نتیجه این موضوع نشان می دهد که مایکروسافت رویکرد متفاوتی با چیزی که از آن انتظار می رود دارد.

این مسائل در دنیای گیمینگ زیاد اتفاق می افتند ولی بحث اینجاست که این مورد تازه اهمیت بسیار زیادی دارد. به علت اینکه شرکت های بسته شده نه تنها شرکت های بسیار خلاقی بودند بلکه عملکرد خوبی هم در چند سال اخیر داشتند. برای مثال شرکت تنگو بازی های فای راش را عرضه کرد که عملکرد بسیار خوبی در دنیای گیمینگ داشت.

استقبال از های فای راش به حدی زیاد بود که باعث شد مایکروسافت این بازی را برای پلتفرم های دیگر عرضه کند و حال بسته شدن شرکت سازنده این بازی اصلاً منطقی نیست. با این حال این تصمیم باعث شده که آسیب زیادی به شرکت بتسدا وارد گردد و امکان دارد که این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از کاربران بگردد.

نکته جالب اینجاست که این روند همیشگی شرکت مایکروسافت است. این کمپانی معمولاً شرکت های خوب دنیای گیمینگ را خریداری نموده و سپس با یک روش عجیبی آن ها را نابود می نماید. برای مثال شرکت ریر (Rare) در ابتدا بازی های قدرتمندی مثل بنجو کزویی (Banjo Kazooie) را طراحی می کرد. پس از خریده شدن به وسیله مایکروسافت این شرکت مجبور شد بازی های کینکت را طراحی کند و به طور کامل از دوران اوج خود فاصله گرفت. در نتیجه می توان با کمی آنالیز متوجه شد که روند همیشگی مایکروسافت به این شکل بوده است.

منبع: Eurogamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1403 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3109

به "مایکروسافت چهار استودیوی بتسدا را تعطیل کرد؛ سازندگان Hi، Fi Rush و Redfall به تاریخ پیوستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت چهار استودیوی بتسدا را تعطیل کرد؛ سازندگان Hi، Fi Rush و Redfall به تاریخ پیوستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید